Statut
Statut Towarzystwa Poradnictwa i Psychologii Pastoralnej w Polsce
Tekst jednolity z dnia 23 listopada 2024 roku
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Towarzystwo Poradnictwa i Psychologii Pastoralnej w Polsce, zwane dalej Towarzystwem, posiada osobowość prawną i działa na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz na podstawie postanowień niniejszego statutu.
§ 2
Siedzibą Towarzystwa jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 3
- Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
- Dla realizacji celów statutowych Towarzystwo może prowadzić działania poza granicami kraju, na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.
§ 4
Towarzystwo używa pieczęci, znaku i odznak zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 5
- Towarzystwo współpracuje z Kościołami.
- Towarzystwo współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami i innymi instytucjami o podobnych celach.
- Towarzystwo może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.
§ 6
- Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.
- Do prowadzenia swoich działań może zatrudniać pracowników oraz powoływać biura.
Rozdział II
Cele
§ 7
Celem Towarzystwa jest:
- Promowanie teorii i praktyki poradnictwa i psychologii pastoralnej w Kościołach
i społeczeństwie. - Wspieranie edukacji w zakresie poradnictwa i psychologii pastoralnej.
- Standaryzacja w zakresie poradnictwa i psychologii pastoralnej.
Sposoby realizacji celów
§ 8
- Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
a. Stwarzanie warunków sprzyjających rozwijaniu duszpasterskiej, superwizyjnej, poradniczej, społecznej, naukowej i dydaktycznej działalności członków oraz podnoszeniu ich kwalifikacji.
b. Działania interwencyjne: duszpasterskie, superwizyjne i poradnicze, w tym na rzecz pomocy imigrantom, osobom uzależnionym, ofiarom przestępstw i przemocy, osobom poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych, ofiarom katastrof i klęsk żywiołowych, osobom wykluczonym społecznie lub zagrożonym wykluczeniem.
c. Współpracę z duszpasterzami środowiskowymi: szpitalnymi, wojskowymi, więziennymi i innymi.
d. Współpracę z władzami: państwowymi, samorządowymi, kościelnymi oraz innymi instytucjami i organizacjami w zakresie nauczania, stosowania i rozwijania psychologii pastoralnej.
e. Utrzymywanie kontaktów z innymi towarzystwami naukowymi i profesjonalnymi o podobnym profilu działania w kraju i za granicą.
f. Inicjowanie i organizowanie szkoleń, kursów i konsultacji.
g. Inicjowanie oraz tworzenie placówek prowadzących działalność duszpasterską, poradniczą i superwizyjną.
h. Szerzenie i popularyzację wiedzy z zakresu psychologii pastoralnej w formie wykładów publicznych, odczytów, publikacji oraz innych projektów edukacyjnych.
i. Prowadzenie działalności wydawniczej i współpracę w tym zakresie z innymi wydawnictwami. - Towarzystwo prowadzi Komisję kwalifikacyjną.
Rozdział III
Członkowie
§ 9
- Towarzystwo posiada członków:
a. zwyczajnych,
b. wspierających,
c. honorowych.
§ 10
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być osoba fizyczna, która złoży pisemną deklarację zawierającą rekomendację dwóch członków Towarzystwa.
- Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd uchwałą podjętą na najbliższym od daty złożenia deklaracji posiedzeniu.
- Członkowie zwyczajni mają prawo:
a. Biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Towarzystwa.
b. Korzystania z dorobku i wszelkich form działalności Towarzystwa.
c. Udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Towarzystwo.
d. Zgłaszania wniosków co do działalności Towarzystwa. - Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
a. Brania udziału w działaniach podejmowanych przez Towarzystwo i w realizacji jego celów.
b. Uczestniczenia w walnych zebraniach członków.
c. Przestrzegania statutu i uchwał władz Towarzystwa.
d. Regularnego opłacania składek.
§ 11
- Członkiem wspierającym Towarzystwo może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Towarzystwa.
- Członkiem wspierającym można zostać po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu podjętej na najbliższym posiedzeniu od daty złożenia deklaracji.
- Członkowie wspierający nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Towarzystwa, poza tym posiadają takie prawa, jak członkowie zwyczajni.
- Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania statutu oraz uchwał władz Towarzystwa.
§ 12
- Członkiem honorowym Towarzystwa może zostać osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Towarzystwa.
- Członkiem honorowym można zostać po przyjęciu uchwały przez Walne Zebranie na wniosek Zarządu albo co najmniej 10 członków Towarzystwa.
- Członkowie honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Towarzystwa, poza tym posiadają takie prawa, jak członkowie zwyczajni.
- Członkowie honorowi są zwolnieni z opłacania składek członkowskich.
§ 13
- Członkostwo w Towarzystwie ustaje na skutek:
a. Dobrowolnej rezygnacji pisemnej z przynależności do Towarzystwa, złożonej na ręce Zarządu.
b. Wykluczenia przez Zarząd.
c. Utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu.
d. Śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego. - Wykluczenia członka z Towarzystwa Zarząd może dokonać:
a. Z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań przez okres przekraczający 12 miesięcy.
b. Z powodu rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień i uchwał władz Towarzystwa.
c. Ze względu na brak przejawów aktywnej działalności na rzecz Towarzystwa. - Od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkostwa w Towarzystwie przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.
§ 14
Cudzoziemcy mogą być członkami Towarzystwa na takich samych zasadach jak obywatele Rzeczpospolitej Polskiej.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
§ 15
Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
§ 16
- Władze Towarzystwa wybierane są przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.
- W razie, gdy skład władz Towarzystwa ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W trybie tym można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
§ 17
- Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków, chyba że szczegółowe postanowienia statutu stanowią inaczej.
- Uchwały Zarządu i Komisji Rewizyjnej zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków.
- W sprawach personalnych przeprowadza się głosowanie tajne.
§17a
- Posiedzenia poszczególnych władz Towarzystwa mogą odbywać się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej (posiedzenia w trybie zdalnym).
- Decyzję o odbyciu danego posiedzenia w trybie zdalnym podejmuje ta osoba lub władza Towarzystwa, która dokonuje jego zwołania.
- Informacja o planowanym odbyciu posiedzenia w trybie zdalnym będzie każdorazowo zawierana w zawiadomieniu o tym posiedzeniu wraz z opisem sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu, w szczególności ze wskazaniem narzędzia komunikacji.
- Szczegółowe dane umożliwiające wzięcie udziału w posiedzeniu w trybie zdalnym takie jak link, numer ID wideokonferencji, nazwa pokoju czy hasło powinny być udostępnione nie później niż na godzinę przed rozpoczęciem posiedzenia.
- Wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej w głosowaniach na posiedzeniach w trybie zdalnym odbywa się przy zapewnieniu co najmniej:
a. transmisji obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
b. dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której członek władzy Towarzystwa może wypowiadać się w toku obrad;
c. wykonywania osobiście lub przez pełnomocnika prawa głosu w toku posiedzenia;
d. możliwości anonimowego oddania głosu w przypadku głosowań, dla których statut przewiduje głosowanie tajne. - Wykonywanie prawa głosu na posiedzeniu w trybie zdalnym odbywa się poprzez oddanie jednoznacznego głosu w trakcie trwania transmisji, w czasie przeznaczonym na podjęcie decyzji. Przebieg głosowania dokumentowany jest nagraniem lub utrwalany w inny sposób, który pozwala zweryfikować oddanie głosu.
§ 18
Kadencja wszystkich wybieralnych władz Towarzystwa trwa 5 lat.
Walne Zebranie Członków
§ 19
- Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zebranie Członków.
- Walne Zebranie może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebrania zwołuje Zarząd raz w roku jako sprawozdawcze i co pięć lat jako sprawozdawczo-wyborcze, zawiadamiając członków o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania. Jeśli na zebraniu nie ma wymaganego kworum, zwołuje się zebranie w drugim terminie, nie później niż w ciągu miesiąca od dnia zwołania Walnego Zebrania Członków.
- Walne Zebranie obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd:
a. Z własnej inicjatywy.
c. Na żądanie członków Komisji Rewizyjnej.
d. Na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Towarzystwa. - Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno zostać zwołane przed upływem 21 dni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, ze względu na które zostało zwołane.
§ 20
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
- Określanie głównych kierunków działania i rozwoju Towarzystwa.
- Uchwalanie zmian statutu.
- Wybór i odwoływanie wszystkich władz Towarzystwa.
- Udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej.
- Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Towarzystwa.
- Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu.
- Podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku.
- Podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka honorowego.
- Podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach niezastrzeżonych jako kompetencje innych władz Towarzystwa.
- Ustalanie wysokości składek członkowskich.
Zarząd
§ 21
- Zarząd jest powołany do kierowania całą działalnością Towarzystwa zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków oraz reprezentuje Towarzystwo na zewnątrz.
- W skład Zarządu wchodzi prezes i 5 członków, z których na pierwszym posiedzeniu wybiera się wiceprezesa, skarbnika i sekretarza.
- Prezesa wybiera w odrębnym głosowaniu Walne Zebranie spośród członków Towarzystwa.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes.
§ 22
Do kompetencji Zarządu należy:
- Kierowanie bieżącymi pracami Towarzystwa.
- Realizowanie uchwał Walnego Zebrania.
- Zarządzanie majątkiem Towarzystwa.
- Planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej.
- Reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
- Przyjmowanie i wykluczanie członków Towarzystwa.
- Zwoływanie Walnego Zebrania.
Komisja Rewizyjna
§ 23
- Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób, w tym przewodniczącego, wybieranego na pierwszym posiedzeniu Komisji.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku. Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący.
§ 24
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- Kontrola całokształtu działalności Towarzystwa.
- Ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu.
- Składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Członków wraz z oceną działalności Towarzystwa i Zarządu Towarzystwa.
- Wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o udzielanie absolutorium Zarządowi.
- Wnioskowanie o odwołanie Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu w razie jego bezczynności.
- Wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków.
Komisja kwalifikacyjna
§ 25
- Celem działalności Komisji kwalifikacyjnej jest:
a. Określanie standardów poradnictwa i psychologii pastoralnej.
b. Przestrzeganie standardów poradnictwa i psychologii pastoralnej. - Komisja kwalifikacyjna składa się z 4 do 8 osób powoływanych przez Zarząd spośród członków Towarzystwa, które posiadają przygotowanie zawodowe w zakresie duszpasterstwa, poradnictwa, psychologii i superwizji.
- Na pierwszym posiedzeniu Komisja wybiera przewodniczącego i sekretarza Komisji.
- Posiedzenia Komisji kwalifikacyjnej odbywają się w miarę potrzeb.
- Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący.
- Kadencja Komisji trwa 5 lat.
§ 26
Do kompetencji Komisji kwalifikacyjnej należy:
- Określanie standardów.
- Nadzór nad przestrzeganiem standardów z zakresu poradnictwa i psychologii pastoralnej.
- Sporządzenie oraz aktualizowanie listy rekomendowanych psychologów pastoralnych oraz duszpasterzy, doradców i superwizorów.
Rozdział V
Majątek i gospodarka finansowa
§ 27
- Źródłami powstania majątku Towarzystwa są:
a. składki członkowskie,
b. darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności publicznej, ze sponsoringu,
c. dotacje, subwencje, udziały, lokaty. - Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Towarzystwa.
- Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Towarzystwa podejmuje Zarząd.
Działalność gospodarcza
§ 28
Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach, określonych w odrębnych przepisach.
Sposób reprezentacji
§ 29
Do składania oświadczeń woli w imieniu Towarzystwa, w tym w sprawach majątkowych, uprawniony jest prezes lub upoważniony przez niego członek Zarządu Towarzystwa, współdziałając z innym członkiem Zarządu Towarzystwa.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 30
Uchwałę w sprawie zmiany statutu Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie Członków bezwzględną większością głosów, w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
§ 31
- Uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie Członków kwalifikowaną większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa, Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenia majątku Towarzystwa.